Si comel yang berduri



comel tapi berduri...puas hati bila melihat kaktus ni...terselit di situ pokok cendol



Berikut merupakan cara-cara menjaga pokok tersebut:

  1. Elakan kelembapan pada pokok kaktus anda kerana ini akan merosakan kaktus tersebut. Saya menyarankan supaya meletakan pokok kaktus anda terdedah kepada cahaya sedikit. Jangan letak pokok anda di tempat yang terselindung dan mempunyai tahap kelembapan yang tinggi.
  2. Jangan menjemur pokok kaktus di bawah terik cahaya matahari. Kebanyakan orang salah faham bahawa pokok kaktus tahan dengan cahaya matahari tetapi hakikatnya tidak semua pokok katus tahan akan cahaya terik. Pokok kaktus yang ditanam di rumah tidak boleh dibuat begitu. Kesannya pokok kaktus tersebut akan terbakar di hujungnya menjadi warna coklat dan kehitaman.
  3. Tanaman kaktus tidak boleh disiram setiap hari kerana ini akan menyebabkan pokok tersebut lembap. Sebaiknya siram kaktus tersebut sebanyak 2 kali seminggu menggunakan spray. Ciri tanaman yang lembap adalah hujungnya terasa lembik.
  4. Kaktus juga harus diberi baja yang boleh didapati di kedai menjual bunga. Baja tersebut harus dimasukan ke dalam tanah dan kemudian harus ditimbus kembali.  

Sumber : http://homekaktus.blogspot.com/2013/12/tips-penjagaan-pokok-kaktus.html

Comments

Popular posts from this blog

Klinik & Surgeri Sedhu Ram

Klinik & Surgeri Sedhu Ram

Putri Homestay Pauh Arau Perlis.