Gua Kelam...kelam oooo

Gua Kelam......memang sesuai dengan namanya..Gua yang kelam atau gelap. 

Mengikut sejarah..Gua Kelam telah terkenal kepada umum setelah penemuan bijih timah bermutu tinggi di dalam gua oleh pelombong-pelombong cina di pertengahan abad yang lalu. Nama Gua Kelam adalah gelaran yang telah diberikan oleh pelombong-pelombong bijih sempena kegelapan yang wujud di dalam gua itu sendiri. Pelombong-pelombong terpaksa menggunakan lampu karbid untuk menerangi kawasan dalam gua sepanjang menjalankan aktiviti mengeluarkan bijih timah. 

Sejuk..nyaman..tenteram..santai..memang sesuai untuk release tension. Sambil berkelah sambil menikmati keindahan alam semulajadi. Kalau nak masuk dalam gua, kita akan dikenakan bayaran sebanyak RM1 bagi dewasa dan RM0.50 untuk kanak2. Kat sebelah sana, kita boleh lihat banyak lagi flora dan faunanya. Apa tunggu lagi..jomlah kita relax2 kat Gua Kelam. Mai na...




Bayar tiket kat sini la..


Ni..pemandangan kat luar
Jom masuk


Jalan terus...ada bengkang bengkok



Pemandangan dari tempat tinggi..jenuh panjat


Pemandagan dari bawah...jenuh langut




 Balik dari Gua Kelam...boleh singgah Padang Besar...cuci mata, cuci poket

Comments

Popular posts from this blog

Klinik & Surgeri Sedhu Ram

Klinik & Surgeri Sedhu Ram

Putri Homestay Pauh Arau Perlis.